Dzeja. Lasi! Izproti! Radi!
,,Glezna – tā ir dzeja, kuru mēs skatāmies,
bet dzeja – glezna, kuru dzirdam”. Leonardo da Vinči.
Arī šogad, tāpat kā citus gadus, rudens mūsu skolā literatūras stundās bija dzejas laiks. Šogad dzejas pasaules neparastumu atklāt vairāk aicinājām sesto klašu skolēnus.
Iepazīstot dzejnieku radītos tēlus, skolēni dalījās arī savā pieredzē par spilgtākajiem iespaidiem bērnībā. Uzmanība galvenokārt tika pievērsta emocijām un to nozīmei dzejas liriskā varoņa izpratnē. Skolēni pētīja Aspazijas dzejoļus gan no saturiskā, gan mākslinieciskā, gan formas viedokļa. Meklēja atslēgvārdus, strādāja radoši, literāros tēlus un elementus grupējot un vizualizējot. Tā tapa vizuāli interesanti darbi par Aspazijas dzejoli ,,Ilgu zeme”, kuru izpildē varēja gan zīmēt, gan veidot kolāžu.
Domājot par to, kā labāk uztvert dzejas darbu, skolēni veidoja prezentācijas vai īsus video izvēlētam dzejolim. Šeit lieti noderēja digitālās prasmes. Prezentāciju un dzejoļu izteiksmīgas runāšanas no galvas vērtēšanā piedalījās ne tikai skolotājas, bet arī paši skolēni, paužot savu viedokli un pamatojot to. Tā katrs no skolēniem izpaudās radoši, rādot priekšnesumu, ko varēja baudīt gan vizuāli, skatoties prezentāciju, gan klausoties. Dzejoļa prezentācijai bija piemeklēta atbilstoša mūzika, turklāt skolēns izteiksmīgi deklamēja dzejoli no galvas.
Un visbeidzot – kad bija izpētīti U.Ausekļa formas ziņā ļoti dažādie dzejoļi, skolēni paši kļuva par dzejniekiem. Viņi radīja jaunrades darbus – akrostihus ,,Mans rudens”.
Ieskatam paveiktajā labākie 6.a, 6.b un 6.d klases skolēnu darbi šeit
Latviešu valodas skolotājas Dzintra Indriksone un Ilona Ozoliņa.